- Thuiswerken kost een werknemer inmiddels zo’n 3 euro per dag, schat Arjan Vliegenthart, de directeur van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).
- De maximale onbelaste thuiswerkvergoeding is voor dit jaar vastgesteld op 2 euro per dag.
- Die lijkt dus lang niet toereikend om de kosten te dekken.
- Lees ook: Kosten autorit twee keer zo duur als kilometervergoeding van 19 cent voor zakelijke rijder.
Thuiswerken kost een werknemer inmiddels zo’n 3 euro per dag. Dat is de inschatting van directeur Arjan Vliegenthart van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).
Vorig jaar adviseerde het Nibud nog een richtbedrag van 2 euro per dag aan te houden voor werknemers die thuiswerken. Inmiddels zijn vooral elektriciteit en verwarming veel duurder geworden.
De maximale onbelaste thuiswerkvergoeding is voor dit jaar vastgesteld op 2 euro per dag. Die lijkt dus lang niet toereikend om de kosten te dekken. Een exacte berekening heeft het Nibud niet gemaakt. Dat doet het instituut een keer per jaar.
Het gaat voor werknemers wanneer ze thuiswerken om extra uitgaven aan verbruik van onder meer elektriciteit, water en gas. Maar het Nibud rekende ook kopjes koffie, wc-papier en de afschrijving op het bureau en stoel mee.
Werkgevers besparen op kosten wanneer werknemers niet op kantoor komen. Zo hoeven ze minder uit te geven aan reiskostenvergoedingen, schoonmaakkosten en elektriciteit. Sinds de uitbraak van het coronavirus wordt er veel meer thuisgewerkt en veel werkgevers en werknemers verwachten dat ook na de pandemie te blijven doen.
Ook de onbelaste kilometervergoeding schiet tekort
Overigens zijn er door de sterk gestegen prijzen meer vergoedingen aan de relatief lage kant.
De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) stelde dinsdag op basis van eigen berekeningen dat het autogebruik momenteel twee keer zo duur is als de maximale onbelaste kilometervergoeding. Voor een gemiddelde auto zou de kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen 0,39 euro moeten zijn. Nu is de maximale onbelaste kilometervergoeding 0,19 euro.
"“Het is van de gekke dat je privékapitaal moet gebruiken voor de baas terwijl je alleen de benzineprijs van 2006 vergoed krijgt”, zei voorzitter Jan van Delft van VZR daarover.
De lobbyclub pleit voor een verhoging van de kilometervergoeding, maar ook voor meer thuiswerkopties. Al lijkt het er dus op dat de werknemer ook dan een beroep moet doen op zijn of haar privékapitaal.